Виховна робота

Приказка про дятла

Хто би дятла й знав, коли б не його довгий ніс.

Загадки

1.   Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю.
                                     (Дятел)
2.   Б`ється, стука молоток
Поправляє нам садок.
                                    (Дятел)


Дятел
Тук-тук-тук!
Це я – ваш друг.
Швидко прилетів до вас
Відпочити хоч на час,
Бо багато справ ще маю,
А тоді лечу до гаю:
Треба дуже поспішати,
Хворих всіх на облік взяти,
А тоді всіх шкідників
Повитягую з дубів,
З буків, ялин і соснини
Й так працюю я щоднини
Без неділь і вихідних,
Чи то взимку, чи весною,
Бо без праці я не звик.
Повір`я про дятла

   Щодо дятла є переказ, записаний П. Кулішем, наче, він був раніше людиною, а потім Бог так дав, що він перекинувся на птаха.
    А ще є інший переказ. Ніби дятел виник із землі, а що із землі, то від самого Бога. Кажуть, що якби послухати вночі біля гнізда дятла, то можна було б виразно почути, як він стогне: це в дятла голова болить від того, що він цілоденно безперестанку довбає дерево.
   Якщо дятел стукає в річ чийогось дому, то це –передвістя смерті. Це повір`я, відоме і в галичан, належить до часів сивої давнини, коли дятел вважався зловісним птахом.

Пісня  «Туки-тук»
(Музика Ю. Рожавської, слова Н. Забіли)

Хто на дереві над нами –
Тук-туки-тук, туки-туки-тук, -
Прибиває щось гвіздками –
Туки-туки-тук-тук-тук,
Туки-туки-тук?

Наполегливо працює -
Тук-туки-тук, туки-туки-тук, -
Хоч нічого й не майструє –
Туки-туки-тук-тук-тук,
Туки-туки-тук.

Робить він корисну справу
Тук-туки-тук, туки-туки-тук, -
Ще й одягнений яскраво –
Туки-туки-тук-тук-тук,
Туки-туки-тук.

Розповідь про дятла

   Коли йдеш по весняному лісі, інколи чуєш над головою «тррр-тррр-тррр!», ніби по порожній діжці хтось стукає. Це весняна пісня дятла.
    Знайдуть дятли в лісі стару, гнилу осину. Два тижні довбають по черзі глибоке дупло. Дно дупла застилають стружкою – ось і гніздо готове.
   Якщо підійти до осини і постукати палкою, пташенята голосно запищать і будуть виглядати із дупла. Літати вони ще не вміють, по стінах дупла лазять. Виростуть, порозлітаються по лісі, будуть ялинкові шишки шолушити., довбати кору міцним дзьобом, шукаючи гусениць і жуків.
     Інколи під деревом лежить ціла куча пустих соснових шишок. Значить десь поблизу – кузня дятла.
     Дятел – санітар лісу. Він довбає хворе дерево і дістає звідти довгим язиком жуків-паразитів і їх лічинки. Якщо багато дятлів в лісі – значить дерева будуть міцними і здоровими.

Опис дятла
 Великий строкатий дятел
  Дятел  середніх розмірів. Верх тіла чорний з двома великими симетричними білими плямами на плечах. На крилах та крайніх перах хвоста поперечні білі смужки. Чорні «вуса», що починаються від дзьоба, роздвоюються, з`єднуються з чорним забарвленням шиї, окреслюючи білу «щоку». Верх голови в дорослих птахів чорний у самців на потилиці є поперечна червона смуга. У молодих птахів на голові червона  «шапочка». Низ тіла рудувато-білий, у молодих жовтуватий з плямами. Підхвістя яскраво-червоне. Поширений по всій Україні. Тримається лісів, садів, лісосмуг, парків.
  Кладка в травні з 5-6  білих яєць, у дуплі. У червні з`являється льотна молодь. Живиться переважно комахами, взимку насінням хвойних дерев.


   Дятел
Що за гамір?
Що за стук?
Що за птах
Заліз на сук?
Дзьоб немов сокира,
Лущить кору сіру
Гатить
Дятел-дроворуб
Аж тріщить
Старезний дуб
А жуки-комахи
Падають від жаху.
                       Василь Деркач

Дятлова кузня
(Оповідання)

    Хто це скільки соснових шишок накидав під старою грушею? Я розгорнув сніг і побачив, що їх тут ціла купа і всі якісь розтріпані, немов їх довго били молотком.
    Дідусь не сказав мені нічого, тільки порадив зачекати й подивитися. Я сховався за кущ і став чекати.
    Прилетів строкатий дятел у червоній шапочці, кмітливо похазяйнував, постукав по гілці і сказав своє «чек». Раптом згори впала шишка, і дятел полетів геть.
    Я почав догадуватись. Незабаром дятел повернувся з шишкою у дзьобі. Він спритно затисну її в щілині між стовбуром та гілкою і ну молотити дзьобом.
    Ось воно що! Це я знайшов «дятлову кузню», де, зручно примостивши на дереві зірвану неподалік шишку, дятел може досхочу поласувати смачним насінням.
   Я вийшов із своєї схованки. Дятел тривожно крикнув, відлетів трохи далі і сховався за стовбуром дерева.
                                                                                   В. Таращук

Мета: Розширити і узагальнити знання учнів з теми                 
           «Птахи»; розкрити залежність життя птахів від
            поведінки людей; розвивати смислову та образну
            пам`ять дітей; виховувати турботливе ставлення
            до пернатих – справжніх друзів і  незамінних поміч-
            ників.

Шляхи реалізації: через підбір матеріалу про пташку(опис,
                                     повір`я, загадки, прикмети, приказки, ві-
                                 рші та оповідання).

Учасники: учні 3 класу

Термін: 01 грудня – 15 лютого
Виховна година
  
Тема: Твої права й обов`язки.

Мета: дати уявлення учням про права й обов`язки громадянина України; коротко ознайомити з Декларацією прав дитини і Законом України «Про охорону дитинства», показати цінність прав людини та необхідність їх дотримуватися; учити поважати права особистості; виховувати громадянську свідомість та повагу до законів України.

Обладнання: карта України, Конституція України, малюнки з певними ситуаціями, правила для учнів.

ХІД УРОКУ
І Організація класу.
ІІ Актукалізація знань, умінь і навичок учнів.
1.     Вступна бесіда вчителя
-         Ми живемо з вами в гарній країні, у визначний час. Зростає наша молода незалежна суверенна держава, зростаємо з нею і ми. Наша країна, ставши незалежною, демократичною державою, «навчається » за новими політичними принципами. А ми разом з нею навчаємося високих громадянських чеснот. А що означає бути громадянином України?
  Як кожний справжній громадянин, ви маєте знати права й обов`язки. Сьогодні ви не тільки дізнаєтеся про свої права, а й зрозумієте значущість таких важливих документів, як Декларація прав дитини та Конвенції про права дитини.
-         Як ви розумієте значення слів право, обов`язок?
-         Про які права вам уже довелося чути?
-         Чим права відрізняються від обов`язків?
-         Які обов`язки виконують ваші батьки на роботі, у сім`ї, як громадяни держави?
-         Які права є у вас? А обов`язки?
-         Для чого людині потрібні права?
-         Людина – це найцінніший скарб матінки Природи. Кожен із нас є неповторною особистістю. Щоб усвідомити неповторність кожної особистості, людству знадобилося не одне  тисячоліття. Нам пощастило жити в той час, коли на Землі діють закони, які оберігають людину, її життя та індивідуальність. 10 грудня 1948 року Генеральна Асамблея Огранізації Об`єднаних Націй проголосила один із найважливіших правозахисних документів – Загальну Декларацію прав людини. Декларація – це заява, оголошення. Цей документ визнав гідність і цінність усіх людей, визначив основні права кожної людини. Якщо ми зазернемо в давні часи, то побачимо, що ще багато віків тому люди зрозуміли, що дитинство – це дуже важливий період у житті людини, який має свої неповторні особливості. Важко жилося дітям. Тільки діти заможніх батьків мали всі умови для всебічного розвитку. А діти простих трударів були приречені на нестатки і тяжку працю з раннього дитинства. Лише на прикінці ХІХ – початку ХХ століття були прийняті закони, що стали оберігати дитину. Ми з вами – громадяни України. У нашій країні людина, її життя та здоров`я, честь, гідність визнаються найвищою соціальною цінністю.
 Права, які ми розглянемо, стосуються не тільки дорослих, а й дітей.
Читання дітьми прав людини
1.     Право на життя.
2.     Право на індивідуальність.
3.     Право жити в сім`ї разом із батьками.
4.     Право на захист дітей, що втратили батьків.
5.     Право на отримання інформації і користування нею
6.     Право на освіту.
7.     Право на охорону здоров`я і медичну допомогу.
8.     Право на працю і відпочинок.
-         Згадайте казки: «Дідова дочка й бабина дочка», «Золотий ключик», «Івасик-Телесик», «Котигорошко». Які права порушувались у цих казках?
-         Є проста істина: щоб не порушувались права, треба виконувати обов`язки.
-         Спробуйте до відомих вам прав знайти відповідні обов`язки. (Обов`язок учитись, поважати дорослих, піклуватися про менших, про своє здоров`я.)
-         Для вас, діти, основним правом і одночасно обов`язком є право на освіту. Вам усім необхідно вчитися. Тому намагайтеся вчитись добре, щоб стати гідними громадянами своєї держави.
ІІІ Підсумок уроку. Рефлексія
-         Що нового дізналися?
-         Які основні права і обов`язки ви повинні виконувати?
-         Де записані права для дітей?

-         Що корисного ви взяли для себе?

Рецепти спілкування від учнів 3 класу
Вміння підтримувати добрі стосунки з іншими людьми допомагає людині в житті.
     Адже спілкування – не тільки можливість самоствердитися, а й відкриття можливості існування у людей поглядів, відмінних від наших, пошук «спільної мови».
    Спілкування – це обмін діями, вчинками, думками, почуттями і переживаннями з іншими людьми. Одночасно це й звернення людини до самої себе.
   Інша людина – дзеркало, в якому ми впізнаємо себе.
   Потреба у спілкуванні у людини ніколи не зникає.
   Правильне спілкування не принижує, не ображає, не завдає болю.
   У спілкуванні будь доброзичливим, уважним. Уникай образливих висловлювань.
   Будь щирим у своїх почуттях.
   Уважно спостерігай за виразом обличчя свого співрозмовника і враховуй його емоції.
   Ніколи не вдавайся в крайності – не будь ні мовчуном, ні балакуном.
    Якщо хочеш навчитися гарно говорити, то мусиш приділити належну увагу вибору слів. Твоя мова не тому така одноманітна, що складається з невеликої кількості повторюваних слів, а тому що деякі улюблені слова ти вживаєш надто часто.


Успіхів вам у спілкуванні!
Тема:  Що таке СНІД та ВІЛ ?
Мета: Дати поняття про СНІД та ВІЛ. Розвивати мислення, мовлення, уяву.
           Виховувати бажання бути здоровим, толерантне ставлення до інших,      
           та хворих людей.
Обладнання: таблички-пояснення, ілюстративний матеріал.


Хід уроку
І Організація класу.
ІІ Сприйняття нового матеріалу.
1.     Вступна бесіда вчителя.
Ще в середині минулого століття ніхто б і не подумав, що колись з`явиться хвороба, здатна знищити імунітет людини. У1981 році у США були зареєстровані перші випадки вельми таємничої хвороби. Внаслідок неї вражався імунітет людини, вона ставала беззахисною перед будь-якою, навіть «безвинною», інфекцією. Назвали цю хворобу синдромом набутого імунодефіциту, скорочено СНІД. У 1983 році вчені відкрили її збудника – вірус імунодефіциту людини (ВІЛ).
  Що таке вірус? Це особлива форма життя, якій для життєдіяльності необхідно проникнути в живу клітину.
  Отже, ВІЛ – це вірус, який розвивається та розмножується в організмі людини і призводить до повної втрати його захисних механізмів та розвитку  СНІДу. В організмі людини ВІЛ проникає в спецефічні імунні клітини, які містяться в крові. СНІД – це глибоке ураження імунної системи та її недостатність, спричинена ВІЛ.
  Останнім часом учені відкрили й інші чинники, що пригнічують імунітет людини. Це, наприклад, вірус герпесу, радіоактивні речовини. Тому для зручності стан людини, хворої на СНІД, який спричинив ВІЛ, називаємо ВІЛ/СНІД.
  Після того як учені відкрили ВІЛ, вони почали шукати засоби боротьби з ним.
  Як визначають, заражена людина ВІЛ чи ні?  Для цього досліджують кров людини. Адже саме у крові утворюються антитіла, які прагнуть подолати «чужинця». Наявність антитіл до ВІЛ у крові людини свідчить про те, що в організм потрапила інфекція.
  Носії ВІЛ упродовж тривалого часу можуть почуватися здоровими, хоча відразу після інфікування спостерігаються ознаки, що нагадують застуду. Потім настає період, коли вірус себе не проявляє. Упродовж цього часу інфікована людина не підозрює, що в неї ВІЛ-інфекція. З часом вірус набирає сили, все більше руйнує імунну систему, і людина захворює на СНІД.
  Проміжок часу між інфікуванням і захворюванням у кожної людини різний (у середньому три-сім років). Що відбувається далі? Організм людини втрачає здатність опиратися різним інфекціям – грипу, ангіні, застуді та іншим. Унаслідок цього людина помирає не від СНІДу, а від тих інфекцій, яким не може протистояти.
  Людина може інфікуватися ВІЛ через недбалість перукарів, косметологів, лікарів та інших медичних працівників. Тому небезпечно без спеціальних латексних рукавичок контактувати з кров`ю  людини (особливо коли у вас є подряпини на шкірі рук).
  Слід обережно поводитися з предметами (голки, леза, шприци, ножі, заколки), які ви можете знайти біля свого будинку, під час прибирання території домашнього чи шкільного подвір`їв, спортивних майданчиків.У жодному разі не беріть їх руками!
ІІІ Підсумок уроку. Рефлексія.
-         Про що говорили?  Що таке ВІЛ, СНІД?
-           Як можна заразитися цією хворобою? Що таке імунітет? Чому це дуже страшна хвороба?
Тема: Згадаймо їх поіменно.

Мета: Формувати поняття про Афганську війну. Розвивати мислення, уяву, мовлення. Виховувати повагу до учасників бойових дій.

Обладнання: малюнки про війну, книги про Афганістан.
                   
Хід уроку
І Організація класу.
ІІ Повідомлення теми і мети уроку.
   1. Вступна бесіда-розповідь учителя.
25 грудня 1979 року були введені Радянські війська в Афганістан в розпорядженія 40- ї армії.
  Довгий час багато хто погано уявляв собі, що насправді відбувалося в Афганістані, користуючись скупими, часто суперечливими відомостями із преси, а то і зовсім плітками. Далеко не всі правильно могли зрозуміти і ті, хто бепосередньо брав участь у «секретній » війні. Більшість солдатів і офіцерів тодішнього Союзу чесно виконали свій військовий і інтернаціональний долг, нерідко проявляли справжній героїзм.
  Всього пройшло через Афганістан – 546255 чоловік. Нагороджено орденами і медалями  більш 200тисяч чоловік. 11 чоловік з України стали Героями Радянського Союзу, 25-тьом це звання присвоєно посмертно.
 Фізкультхвилинка.
   Війна в Афганістані – це незвичайна війна. Там, практично, не було передової лінії, лінії вогню, тилу і фронту. Переваги у всьому (в зброї, бойовій техніці, навченості армії) були на стороні Обмеженого Контингенту Збройних Сил в Афганістані. Проте, збитки в цій війні нічим і ніким невиправдані.
-         безкоштовні збитки 14751 людина;
-         санітарні збитки – 469685 людей.
  Тільки із Херсонської області були призвані і направлені в Афганістан 2559 чоловік. Отримали поранення – 121 людина., стали інвалідами 61 людина. Загинуло – 69 чоловік (52 поховані на Херсонщині). Пропало без вісті 2 людини.
  Проте на Херсонщині щорічно помирає від отриманих ра, хвороб від 10 до 15 чоловік. А через інфекційні захворювання пройшов кожен другий військовослужбовець, хто брав участь в війнах за кордоном.
  До теперішнього часу ці війни в свідомості інтернаціоналістів. Часом вони продовжують воювати, навіть у ві сні. Їхнє армійське загартування, бойовий дух допомагають вижити в цей важкий час, і вони своїм власним прикладом допомагають нашому суспільству жити за високими моральними засадами, піднімать економічний і політичний потенціал нашої області і України в цілому.
ІІІ Підсумок уроку. Рефлексія.

Комментариев нет:

Отправить комментарий